drzewo rodzinne

Rodzaje podnośników samochodowych

Kategoria: Blog

rodzaje podnośników samochodowych

Podnośniki samochodowe są urządzeniami dźwigowymi, służącymi do pionowego podnoszenia obiektów. Wykorzystują napęd mechaniczny, hydrauliczny lub pneumatyczny. Kryterium podziału podnośników samochodowych jest ich przeznaczenie. Najczęściej wykorzystywanymi podnośnikami są stemplowe, kolumnowe oraz nożycowe.

 

Podnośniki kolumnowe i nożycowe

Podnośniki kolumnowe to jedne z najpopularniejszych podnośników samochodowych. Można je spotkać w większości zakładów mechanicznych i warsztatów wulkanizacyjnych, ponieważ są funkcjonalne i korzystne cenowo. Zasada ich działania opiera się na regulowanych przegubowo ramionach. Zamontowane są one do specjalnych wózków, poruszających się po prowadnicach kolumn. Można je dostosować do konkretnych potrzeb, ponieważ dzielą się na kilka rodzajów, w zależności od dopuszczalnego udźwigu. Wyróżniamy podnośniki jednokolumnowe (do 3 ton), dwukolumnowe (od 3 do nawet 6.5 ton), czterokolumnowe, sześciokolumnowe i ośmiokolumnowe. Ostatnie z wymienionych dopuszczają udźwig nawet 24 ton. Istnieją również mobilne podnośniki kolumnowe – hydrauliczne lub elektromechaniczne, a także podnośniki kolumnowe do wózków widłowych. Podnośniki nożycowe z kolei są doskonałym rozwiązaniem dla mniejszych warsztatów, posiadających ograniczoną przestrzeń. Są nie tylko proste w obsłudze, ale również w serwisowaniu. Dzielą się na podprogowe oraz najazdowe i mogą być albo wpuszczane w posadzkę albo montowane na jej powierzchni.

 

Podnośniki stemplowe i specjalne

Podnośniki stemplowe nazywane są również słupowymi, co dobrze określa specyfikę ich konstrukcji. Słupy chowane są pod podłoga w specjalnych kasetach o właściwościach wodoodpornych. Z kasety wysuwa się tłok, który umożliwia podnoszenie pojazdu. Urządzenia te są nowoczesne, ciche i energooszczędne, a także zapewniają nieograniczony dostęp do podwozia.  Dzielą się na jednostemplowe i dwustemplowe, o różnych parametrach udźwigu. Występują również specjalne podnośniki dostosowane do wózków widłowych i motocykli. Do podnośników specjalnych natomiast możemy zaliczyć:

  • Podnośniki ciężarowe. Wśród nich również wyróżnia się stemplowe (podpodłogowe), kolumnowe i nożycowe. Dostosowane są jednak do obsługi pojazdów o dużym tonażu, czyli samochodów ciężarowych, naczep i autobusów.
  • Dźwigniki kanałowe. Przeznaczone są do częściowego podnoszenia osi pojazdów mechanicznych. Zazwyczaj montowane są w kanale rewizyjnym. Posiadają pompki i umożliwiają wykonywanie prac obsługowo-naprawczych oraz czynności diagnostycznych. Mogą mieć napęd hydrauliczny, elektryczno-hydrauliczny lub pneumatyczno-hydrauliczny.
  • Dźwigniki przenośne. Wśród nich wyróżniamy jednostronne, jednotłokowe, teleskopowe i do wózków widłowych.
  • Podnośniki do warsztatu wulkanizacyjnego. Ich podstawowym zastosowaniem jest umożliwienie montażu oraz demontażu kół.
  • Podnośniki punktowe. Zazwyczaj spotykane są w warsztatach ogumienia i serwisach mobilnych. Mogą być pneumatyczne, pneumatyczno-hydrauliczne i hydrauliczne. Nie generują dużych kosztów eksploatacyjnych.
  • Podnośniki do skrzyń biegów.
  • Żurawiki i wyciągarki silników.
  • Podstawki z regulowanym wysuwem, służące do częściowego podnoszenia i podpierania obsługiwanych urządzeń.