drzewo rodzinne

Elementy wyposażenia warsztatu: podnośnik dwukolumnowy

Kategoria: Blog

Podnośnik dwukolumnowy

Podnośnik dwukolumnowy to obecnie zdecydowanie najczęściej wykorzystywany rodzaju podnośników występujący w wielu warsztatach samochodowych. Znajdują zastosowanie zarówno podczas obsługi serwisowej pojazdów, jak i czynności naprawczych. Podnośnik ten nie sprawdza się jednak podczas prac związanych ze sprawdzaniem stanu technicznego podzespołów czy elementów podwozia i układy zawieszenia czy układu kierowniczego. Nie są więc stosowane w przypadku standardowych czynności diagnostycznych.

Jak działa podnośnik dwukolumnowy?

Podnośnik dwukolumnowy pozwala na uniesienie pojazdu za sprawą dwóch par ramion zamocowanych na wózkach poruszających się pionowo po prowadnicach kolumn. Konstrukcja ramion podnośnika umożliwia stabilną i bezpieczną pracę. W ten sposób podnoszone są pojazdy o różnych rozmiarach podwozia, a także z różnie rozmieszczonymi punktami podparcia. Podnośniki dwukolumnowe to bardzo praktyczne urządzenie w przystępnej cenie. Znajduje zastosowanie w profesjonalnych warsztatach samochodowych, głównie małych i średnich, które są dość ruchliwe. Pozwalają na niemal całodniowe podnoszenie i opuszczanie pojazdów. Ze względu na swoją wysokość nie nadają się do niewielkich pomieszczeń warsztatowych, np. przydomowych warsztatów w standardowych garażach.

Podnośniki dwukolumnowe można podzielić ze względu na konstrukcje na dwie różne wersje – symetryczną i asymetryczną. Konstrukcja symetryczna posiada cztery równe ramiona, natomiast środek ciężkości unoszonego auta znajduje się między kolumnami w osi ich symetrii. W przypadku wersji asymetrycznej ramiona przy każdej z kolumn mają zróżnicowaną długość. Kolumny zwrócone są w stronę wjazdu, natomiast środek ciężkości podnoszonego samochodu znajduje się w osi wjazdu, lecz przed osią przecinającą kolumny.

Podnośniki dwukolumnowe mogą być zasilane silnikiem wspólnym dla obu kolumn lub dwoma niezależnymi silnikami dla każdej kolumny. Silniki mogą mieć napęd elektromechaniczny lub elektrohydrauliczny.

Do najważniejszych zalet podnośników dwukolumnowych możemy zaliczyć fakt, że nie zajmują zbyt wiele przestrzeni na podłożu warsztatu w porównaniu z innymi modelami podnośników. W tych podnośnikach koła zwisają swobodnie nad krawędziami ramion, co zapewnia swobodny dostęp do wszystkich elementów podwozia.

Trzeba jednak pamiętać, że podnośnik dwukolumnowy musi być solidnie zakotwiczony w betonie, tylko wtedy będzie zapewniał bezpieczne i stabilne podparcie dla samochodu.